وبلاگ

اصول کلی در راستای ساماندهی فعالیت‌های فرهنگی

با توجه به این موارد در اینجا می‌توانیم اصول کلی وضع مطلوب درخصوص حضور دولت در عرصه خدمات فرهنگی را به فهرست زیر مدنظر قرار دهیم:
۱-
اعمال حاکمیت نظام: که مربوط به اعمال سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی جامع و سازماندهی در حوزه فعالیت‌های فرهنگی و دینی کشور می‌گردد و جزو وظایف حاکمیتی دولت است.
۲-
تصدی‌های اجتناب ناپذیر: تصدی فعالیت‌های فرهنگی و دینی خارج از کشور و مناطق دارای حساسیت‌های حاد امنیتی و قومیتی و نیز تصدی برگزاری راهپیمایی‌ها برعهده دولت است. همچنین، تأمین مالی امور فرهنگی نیز در مناطق محروم شهری و روستایی به عهده دولت می‌باشد.
۳-
واگذاری تصدی‌های غیرضروری به بخش‌های خصوصی و جذب مشارکت‌های مردمی: هرگونه فعالیت فرهنگی خارج از حوزه تصدی‌های اجتناب ناپذیر دولت، جزو تصدی‌های قابل واگذاری به شمار می‌آید و باید به نهادهای مردمی واگذار گردد.
۴-
خدمات کلان ملی، ظرفیت سازی و سرمایه گذاری‌های بالاسری: این بخش مربوط است به تأمین مالی برخی امور فرهنگی مانند احداث و تجهیز کتابخانه‌های عمومی، کانون‌های فرهنگی و مساجد، دانشگاه‌ها و دیگر موارد از این دست، که تأمین منابع مالی آنها تنها از طریق اختصاص منابع مالی دولتی امکان می‌پذیرد.
۵-
خدمات محلی و حمایت مالی دولت: در صورتی که در آن بخش از فعالیت‌های فرهنگی و دینی که تهیه منابع مالی آن جزء وظایف مالی مردم است، عدم توانایی مالی مردم و یا موارد دیگری مانند پایین بودن درجه دینداری و…، مسئولیت‌های اجتناب ناپذیری را برعهده دولت در زمینه تأمین مالی این موارد، می‌گذارد.
۶-
شیوه نظارت بر عملکرد نهادهای فرهنگی و دینی غیردولتی کمک بگیر از دولت: با توجه به اینکه این‌گونه نهادها از اعتبارات دولتی استفاده می‌کنند، نظارت برنحوه عملکرد آنها برعهده دولت است و البته چنین نظارتی نباید منجر به نوعی دخالت و تعیین شیوه‌های فعالیت سازمان‌ها و نهادهای فرهنگی شود.
۷-
اجرای روش‌های هدایتی و ترویجی: در حالتی که مسئولان امور کلان فرهنگی کشور بر این باور باشند که نهادها و سازمان‌های فرهنگی از بالندگی و توانمندی کافی در رابطه با تعیین مجاری فعالیتی و یا نحوه اجرای اقدامات، برخوردار نیستند، باید بخشی از اعتبارات اختصاص یافته را به اقدام‌های هدایتی و ترویجی اختصاص دهند.

تحریریه نشریه مشرق زمین

نوشتن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما ممکن است از این برچسب ها و خصوصیات HTML استفاده کنید:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>