وبلاگ

پیشنهادهایی در راستای ساماندهی فعالیت‌های فرهنگی

الف- تعیین اهداف و سیاست‌های کلان فرهنگی کشور توسط مقام معظم رهبری به موجب اختیارت مندرج در قانون اساسی.
ب تدوین سیاست‌های اجرایی و برنامه‌ریزی کلان فرهنگی کشور توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به موجب وظایف قانونی وزارتخانه و همچنین تایید و پیشنهاد آن به مجلس توسط دولت.
پ – تصویب سیاست‌ها و برنامه‌های فرهنگی کشور توسط مجلس شورای اسلامی، که متضمن تامین اعتبارات و بودجه لازم برای اجرای برنامه‌های فرهنگی کشور باشد.
ت- هدایت و حمایت از توسعه کمی و کیفی فعالیت‌های فرهنگی کشور توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از طریق تدوین مقررات، ضوابط، استانداردها و شاخص‌های فرهنگی و فراهم نمودن تسهیلات اعتباری و قانونی برای توسعه مشارکت مردم و بخش غیر دولتی در انجام فعالیت‌های فرهنگی.
ث _ نظارت و ارزیابی اجرای برنامه‌های فرهنگی در سطح کشور توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامــی و ســازمان مدیـــریت و برنامه‌ریزی کشور جهت حسن اجرا، شناخت نقاط قوت و ضعف و تحقق برنامه‌های مصوب.
ج _ برنـــامه‌ریزی منطقه‌ای و اجرایی امور فرهنگی در مناطق توسعه یافته به عهده شهرداری‌ها و نهادهای فرهنگی غیر دولتی و در مناطق محروم به عهده سازمان‌های فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قرار گیرد.
چ _ نظارت و ارزیابی فعالیت‌های فرهنگی و صدور مجوزهای لازم در مناطق توسعه یافته به عهده شهرداری‌ها و نهادهای فرهنگی غیر دولتی و در مناطق محروم توسط سازمان فرهنگ و ارشاد اسلامی استان انجام می‌پذیرد.
ح _ انجام فعالیت‌های فرهنگی نظیر آموزش، تبلیغ، تولید و ترویج محصولات فرهنگی (نظیر کتاب، نشریات، فیلم و ) و همچنین اداره مراکز فرهنگی(مانند سینما، تئاتر، کتابخانه، فرهنگسرا) به طور کلی بعهده شهرداری‌ها، نهادهای فرهنگی غیر دولتی، صدا و سیما، دانشگاه ها، مدارس و مساجد خواهد بود. بدیهی است که حمایت از این‌گونه فعالیت‌ها در مناطق محروم به عهده اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان می‌باشد. به این ترتیب با توجه به مطالب یاد شده، می‌توانیم بیان نماییم که اساسی‌ترین چالشهای فرهنگی کشور شامل، فقدان مدل استراتژیک کلان توسعه فرهنگی، ابهام در امکان و ضرورت دخالت دولت در امر فرهنگ، فقدان روز آمدی در اندیشه‌ها و نیاز ها، توازی گرایی ساختاری – نهادی در فعالیت‌های فرهنگی، ضعف سازوکارهای مدیریت فرهنگی کشور، فقدان برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری استراتژیک و فقدان رویکردهای مناسب برای آموزش ارزشهای فرهنگی است.
علاوه بر این، سازمان‌های فرهنگی دولتی بر اساس موضوعات فعالیتی به سازمان‌های ویژه امور فرهنگی خارج از کشور، سازمان‌های ویژه امور فرهنگی در نیروهای مسلح و انتظامی کشور، سازمان‌های اسنادی، سازمان‌های ویژه اعتلای مساجد، سازمان‌های عرضه کننده خدمات فرهنگی ویژه طبقات سنی، صنفی و جنسی خاص و در نهایت به سازمان‌های فرهنگی دارای تشکیلات استانی رسمی تقسیم می‌گردند.

 تحریریه نشریه مشرق زمین

نوشتن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما ممکن است از این برچسب ها و خصوصیات HTML استفاده کنید:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>